
We kiezen bewust voor active reviewing omdat dit de betrokkenheid van de deelnemers vergroot en zo krijgt het leren terug een boost. Active reviewing is de sleutel tot leren. M.a.w. actie en reflectie in elkaar laten overvloeien tot één geheel.
Active reviewing staat voor:
- Het creëren van eenheid/verbinding tussen de actie en de reflectie.
- Het aanbieden van actieve en creatieve reflecties.
- Het aanbieden van een werkvorm die het inzicht en bewustzijn van deelnemers vergroot.
- Het stellen van “de juiste vraag” en installeren van interventies die het leerproces vooruit helpen.
- Betrokkenheid van de deelnemers vergroten.
Afhankelijk van een meerdaagse of dagopleiding, komen volgende elementen aan bod:
- Een toelichting van het 4-stappen model van Roger Greenaway.
- Het aanleren van methodieken om een positief leerklimaat te creëren.
- Het aanleren van interventies op maat die de leerkansen vergroten.
- De ervaring hoe active reviewing in zijn werk gaat.
- Het maken van verbinding met je praktijkcontext.
- Het kunnen oefenen als trainer: samen met jou bespreken we deze ervaring vanuit een metareflectie.

Ik volgde hun vorming active reviewing waarin we in een reeks van creatieve oefeningen en activiteiten de kans kregen om in alle veiligheid te voelen wat deze ervaringen met ons deden. Dichter bij je gevoel komen is iets heel waardevol. De reflecties die achteraf in een ongedwongen sfeer plaatsvinden, hielpen om datgene wat ons lichaam ons vertelt bewust te maken en beter te begrijpen. Ik heb die terugblikoefeningen als zeer waardevol ervaren. Ze helpen om de vertaalslag te maken naar ervaringen in ons dagdagelijks leven. Sommigen van mijn cliënten/patiënten vinden niet gemakkelijk de woorden om te beschrijven wat er in hen omgaat. Oefeningen als deze bieden hier een oplossing.
Ik kijk alvast uit naar de volgende vorming om mij verder te ontwikkelen en te versterken in het ondersteunen van de mensen die ik begeleid als zorgverlener.

Heel veel dank hiervoor en hopelijk tot ziens!
Lonneke Daalman